Uitgecurried - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu Uitgecurried - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu

Uitgecurried

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon en Marco

20 November 2014 | Sri Lanka, Unawatuna

En daar zitten we dan uitzicht over zee, een langzaam in zee zakkende zon en nog een paar uur voordat we worden opgehaald naar het vliegveld. We vliegen vannacht om 3 uur vanaf Colombo via Dubai naar Brussel. Vanaf hier naar het vliegveld is nog zo een 2,5 uur rijden en worden al om 21:00 opgehaald. Lange reis voor de boeg waar we allebei tegenop zien!

Terug naar het einde van ons vorige blog, aangekomen in suite van ons vorige hotel met grote jacuzi! Woepie! Meteen 's avonds dat ding vol laten lopen, liep er aan alle kanten water uit, waren de knopjes stuk etc! Dus uiteindlijk werd het toch een normale douche.... Zo werkt het vaak (niet) in Sri Lanka, niet veel anders dan Zuid Amerika!

De dag erop meteen vroeg op, om kwart over 6 aan het ontbijt aan te schuiven, daarna gerend richting het station met Sumith, die weer eens iets later was. Eenmaal op het station was het wachten op de trein richting het hoogste station (1800m ofzo) in Sri Lanka. Je ziet hier veelal oude vergane treinen rijden, dus daar verheugden we ons natuurlijk wel op! Enfin, komt de trein aangereden, is het een compleet nieuwe trein!! Uiteindelijk is de trein wel een bijzondere ervaring, mensen lopen allemaal op blote vloeten (ook op de platte wc's in de trein, gruwel!), en continue kan je van alles kopen. De trein gaat dwars door de theevelden en klimt gestaag langs hoge afgronden. Bij ons eindstation was het nog een kort stukje rijden per taxi naar een groot nationaal park (Horton Plains) waar we rond 9:30 aankwamen. Omdat we zo vroeg vertrokken, en het vrij afgelegen lag vroeg ik vrij onbenullig of we de eerste die dag waren, toen we daar de parkeerplek opreden werd al snel het tegendeel bewezen! Propvol! De wandeling was zo'n 12km en gaat door een mooi natuurgebied, waar bos en open weides elkaar afwisselen, er lopen redelijk wat herten rond (Samba Deer, grootste herten ter wereld, afgezien van rendieren/elanden), en dus ook een groot aantal toeristen! Het pad is erg mooi en brengt je langs "world's end" met betoverende uitzichten, tenminste dat is wat je verteld wordt, want het uitzichtpunt ligt in een cloud forest, en je raadt het waarschijnlijk al... Niets te zien behalve mist!! Terugweg weer met dezelfde moderne trein.... Het treinsysteem werkt hier trouwens nog wel op apparatuur uit 1936, wat volgens onze gids het meest veilige systeem is dat bestaat.

In de ochtend zijn we gaan lopen met een lokale jongen door landelijk gebied met allerlei akkers waar mensen druk aan het werk waren en van alles verbouwden. Uiteraard zwaaien die ook allemaal even enthousiast naar je, en af en toe halen ze even de koeien voor je opzij zodat je er langs kan, was een leuke wandeling en ook zonder een toerist tegen te komen. Overigens wel weer veel giechelende meiden zodra ze Marco zagen :D! Later die dag nog een korte stop gemaakt bij een olifantenweeshuis (waar de olifanten wel uitgezet worden in het wild wanneer ze groot genoeg zijn). Toen we er waren kregen ze melk van de verzorgers wat er alles behalve ontspannen aan toe gaat, de beesten trekken aan elkaars staarten en duwen en schreeuwen er op los om als eerste melk te krijgen.

We sliepen die nacht om de hoek van het Yala nationaal park, waar we onze gids hadden gevraagd om zo vroeg mogelijk een jeep te regelen in de ochtend, om de grote aantallen toeristen in dit park voor te zijn, en dat loonde. De volgende ochtend waar we er als één van de eersten en gingen we een alternatieve route rijden, waar de grootste kans was om luipaarden te spotten. Na een klein stukje rijden, vonden we al gauw pootafdrukken van een luipaard en na veel pauwen, neushoornvogels, mangoesten, waterbuffels, wild zwijnen, reuze eekhoorns (enkel en alleen op Sri Lanka te vinden) en een verdwaalde olifant, kwamen we ..... Terug bij de uitgang! Helaas geen luipaard gezien, terwijl de grootste dichtheid met luipaarden ter wereld is en ze hier regelmatig gespot worden.

's Middags gingen we nog een wandeling maken langs de hoofdweg (er was niet echt een andere optie) en nadat we zo'n vijf minuten onderweg waren, kroop er naast ons een slang van zo'n 3 à 4 meter lang weg, en letterlijk een paar seconde later nog één. Toch maar snel terug naar het hotel gegaan en 's middag helemaal niets gedaan.

En zo kwam onze rondreis bijna aan z'n einde, we zijn vanuit Yala doorgereden naar Galle, een oud fort (grotendeels door NL'ers gebouwd) met allerlei overblijfselen uit de Nederlandse tijd, veel boutique winkeltjes en barretjes! Heerlijk even stads bijkomen! Galle is mooi en heeft veel potentie om nog veel leuker te worden, alle koloniale gebouwen worden nu gerestaureerd, en onze voorspelling is dat dit nog een veel leukere / mooiere stad gaat worden. Niet voor niets dat binnen de fortmuren de duurste grond is in Sri Lanka.

De dag erop mochten we nog eens vroeg eruit, om vanuit de haven van Mirissa een boottocht te maken naar de "feeding grounds" van de blauwe vinvis, potvissen en orka's! Je weet van te voren natuurlijk nooit wat en of je iets te zien krijgt. Na zo'n 45 minuten varen zagen we wat andere boten ronddobberen en toen werd het al snel duidelijk dat daar iets zwom :), het was een blauwe vinvis, wat een gigant! Af en toe komt er een deel van boven water om slechts een stukje te onthullen van zijn ware grootte. Helaas is het er bij één gebleven waar we met zo'n 5 boten omheenvoeren en alle boten hun best deden om zo dichtbij mogelijk te komen. Maar het blijft bijzonder om deze zeereuzen te mogen zien (het grootste dier ter wereld!!).

Onze laatste nachten hebben we doorgebracht in Unawatuna, om de hoek van Galle, in een strandresort, met een redelijk relaxed strand waar veel backpackers en Russen komen. Op zich wel de rijkere Rus, en de Rus met kinderen, wat niet direct onaangenaam publiek is, ze maken hier hun slechte naam niet echt waar (Gelukkig). Het enige nadeel is hier wel dat als je op het strand ligt, om de minuut de kokosnoot/ ananasverkopers, de slangenbezweerders, de masseurs, de mensen met aapjes aan touwtjes etc. langskomen.

En nadat Leon nog een paar dagen ziek op bed heeft gelegen is het tijd om de balans op te maken alvorens we opgehaald worden en koers terug naar huis zetten.

Sri Lanka is een mooi land wat qua ontwikkeling misschien nog wat achter loopt (veel ziet er mooi uit, maar er is altijd wel iets stuk, of vreemds aan) op een Thailand, Vietnam, of Maleisië, het heeft tot 2009 te maken gehad met een burgeroorlog en daardoor ook slecht kunnen opkrabbelen na de Tsunami die hier grote schade heeft aangericht en aan 45.000 mensen het leven heeft gekost. Het land is ontzettend divers in zijn cultuur, landschappen en natuur en je kunt hier het grootste land en zeezoogdier vinden. De Curry's zijn hier net zo divers als de natuur, al ben je op een gegeven moment wel enigzins curry-moe..... De mensen zijn ook ontzettend blij met toeristen, getuige dat iedereen, kind / volwassene grootlachs naar je zwaait. Tevens is het ook bijzonder om zoveel Nederlandse sporen terug te vinden in het land, en mensen zijn daar, ondanks dat de VOC hier flink huigehouden heeft (slavernij, onderdrukking etc) ook wel trots op? De tuktuks hebben vaak Nederlandse vlaggetjes, terwijl het overgrote deel toerist Rus of Brit is.

Wat ons echt tegenviel is de hoeveelheid toeristen en het gebrek aan regels om de natuur te beschermen (jeeps die bijna tegen olifanten aanrijden zodat toeristen foto's kunnen maken, en ook veel jeeps veel boten etc, die allemaal veel te leeg zijn, door slim te combineren is de impact natuurlijk veel kleiner). Ook wil iedereen hier wat aan je verdienen, een 'free' toilet is alleen maar gratis als je de toiletjuffrouw niet omver wilt lopen.... En dan wordt ook chagerijnig aangekeken als je 50 roepies geeft, wat omgerekend zo'n 30 cent is!!! Dat is in NL ook een redelijke prijs! Zeker voor een gratis toilet! De drukte met hordes toeristen (afgezien van de superhighlights) hebben we in Zuid of Midden Amerika eigenlijk nooit zo ervaren. Daarnaast vonden we het reizen met een gids ook minder prettig dan van te voren gedacht, we hebben tijdens de rondreis meer dan 50% van onze tijd achter in de auto doorgebracht, wat we niet echt leuk vonden. Overigens ter info, homoseksualiteit is hier illegaal, er staat maximaal 15 jaar gevangenisstraf op, en de huidige regering wordt er steeds veller op... We hebben dus ook nergens aan iemand iets door laten schemeren, ook niet aan onze gids waar we twee weken mee reisden! Dat is misschien voor ons nog het grootste nadeel aan Sri Lanka (voor ons).

Goed als je van lekker eten houdt, zon zee strand, cultuur en natuur, kun je het allemaal vinden in Sri Lanka! En daarom is het absoluut een aanrader, advies onzer zijde, mijdt de populairste natuurparken, ga op eigen gelegenheid en wees bereid om af en toe wat aan te moeten passen, dan kun je hier een fantastische vakantie hebben.

• 20 November 2014 - 13:45

Marco, Vanessa En Phebe :

Weer een heel leuk verslag!!! We wensen jullie een hele goede reis!! Tot snel. X ons

• 20 November 2014 - 13:59

Martijn:

Goede terugreis mannen!
    Heb genoten van jullie verhalen!

• 20 November 2014 - 14:05

Carla Wiedijk:

Wat kan je toch heerlijk boeiend schrijven Leon. Ben blij ondanks dat jij een paar dagen ziek bent geweest, verder alles goed is gegaan. Goede en prettige terugreis en tot gauw. Dikke XXXX

• 20 November 2014 - 16:53

Elly Doorn:

Het is continu, en niet continue!!!!( een continue stroom toeristen, maar continu hetzelfde doen bijvoorbeeld) en verder leuk om alweer een verslag-laatste helaas- te lezen. tot morgen, mama

• 20 November 2014 - 22:49

Cor En Wil:

Weer een mooi verslag met een heldere eindconclusie. We zijn benieuwd naar de foto's.
    Goede reis terug en tot spoedig!

Gr Cor en Wil.