Vuurlopen, apentstreken en afternoon tea's - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu Vuurlopen, apentstreken en afternoon tea's - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu

Vuurlopen, apentstreken en afternoon tea's

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon en Marco

12 November 2014 | Sri Lanka, Bandarawela

Terug van het schrijven van ons vorige blog, stond ons een mooi (buffet) dinner te wachten op het dak van ons hotel, bij kaarslicht onder een sterrenhemel, met passende livemuziek. De buffetbakken gingen met een soort van sensor open en dicht? Hoe luxe wil je het hebben? Was een erg aangename afwisseling met alle drukte op straat. Het hotel was een viersterrenresort, wat er echt heel mooi uitzag. 'S avonds naar bed, en daar kroop de eerste kakkerlak tot dusver boven ons bed, dus toch maar even een klamboe opgehangen. Licht uit en klaar om te gaan slapen, horen we hele zachte piepjes en geknaag.... Familie muis woonde schijnbaar ook in ons huisje. Ach ja, oordopjes in en uiteindelijk toch in slaap gevallen.

De dag erna zijn we 's ochtends langs het meer gaan lopen, waarbij snel weer werden teruggestuurd, want het was (schijnbaar) een natuurreservaat. Toen maar eens aan het zwembad gaan liggen, wat we deelden met een ander Indiaas gezinnetje (met twee zoontjes van een jaar of 8). Het zwembad was nogal ondiep, maar toch kwam het personeel met twee zwemplankjes aanlopen, zodat.... de OUDERS konden zwemmen, we moesten onze lach inhouden want zelfs met zwemplank kregen ze het voor elkaar om naar de anderhalve meter diepe bodem te zinken.

'S middags zijn we een jeepsafari gaan maken in een wild park waar we (wilde) pauwen, roofvogels en andere beesten hebben gespot. Na een half uur rijden in de open jeep door dichte bebossing kwamen we uit op een gigantische grasvlakte, met aan de horizon minstens 100 olifanten, langzaam naderend zagen we ook de 100 andere jeeps met toeristen. Ondanks de drukte met toeristen was het erg bijzonder om te zien hoe de olifanten in het water zich wastten, graasden en zorgvuldig takken op hun rug neerlegden.

Aangezien we de volgende dag vrij waren hadden we fietsen gehuurd, leuke ervaring (tenminste op de heenweg) waar iedereen naar je zwaait en kinderen onderweg met je mee op fietsen en van alles aan je vragen, 'how are you sir?', ' where are you from sir?' etc. We gingen een oud paleiscomplex bezoeken (Polonaruwa), op de terugweg waren we echt helemaal beurs van de harde zadels en de minifietsen, en was Marco weer eens oppervrolijk, de 'ik heb hier echt spijt van' en 'ik ben er helemaal klaar mee' volgden elkaar in een steeds sneller tempo elkaar op. Misschien was het ook niet zo slim om twee uur 's middags door de hete zon terug te fietsen.....

Vanuit Giritale zijn we verdergegaan richting het midden, naar Kandy, onderweg bezochten we nog Sigiriya, een grote rots (275 m hoog) waar ooit ook een paleis op had gestaan, we kwamen hier ook rond het middaguur aan moesten in de hitte omhoog klimmen. Op het laatste stuk moesten we via een smal trappetje waar een aap rustig langs het muurtje zat. Wij niets vermoedend erlangs en voordat we er erg in hadden rukte hij zo een pakje koekjes uit onze rugtas die aan de zijkant in een vakje zaten. Dus als jullie daar ooit eens komen en een gele verpakking van koekjes ziet liggen is het van deze sukkels..... Het uitzicht was mooi van bovenaf maar door de warmte waren we compleet bezweet en hebben we het niet lang uitgehouden en zijn we snel verder gegaan. Later stond er nog een kruidentuin op het programma waar we de lokale kruiden konden zien groeien, hier is Leon bijna verongelukt door een vallende kokosnoot, die hem echt net aan miste. Na afloop van de rondleiding, die nogal gehaast was moesten we gaan zitten en werden onze t-shirts uitgetrokken en moesten we (of we nu wilden of niet) een massage ondergaan met allerlei cremetjes en olietjes gemaakt van kruiden, uiteraard met de bedoeling dat we al die troep zouden kopen. Wij dachten, kom laten we dan maar één flesje kruidnagel olie kopen, voor de prijs van slechts..... 45 euro!!, dat maar even niet gedaan... Vonden ze niet leuk natuurlijk, maar wie koopt dit nou voor zo'n bedrag??

In Kandy hebben we nog een theemuseum en plantage bezocht, en de lokale Tamilvrouwen de thee zien plukken (respect voor deze mensen, zo'n vrouw verdient ongeveer zo'n 5 euro per dag, en het is schijnbaar iets wat generaties lang door dezelfde families wordt gedaan). Daarnaast is één van de meest heilige plekken voor Budha's in Kandi, de tempel van de tand, waar een tand Budha ligt, de tempel is erg mooi en er staan lange rijen met lokale budhisten die er hun offers brengen aan Budha. Alle oude oma's en opa's worden er ook naartoe gesleept (letterlijk) en baby's worden er een soort van gezegend. Bijzonder om te zien. In de avond hebben we nog een show gezien met lokale dans etc. En het traditionele vuurlopen over hete kooltjes, gaat er heftig aan toe!

Vanochtend hebben we schijnbaar de mooiste botanische tuin van heel Azië bezocht, en we vermoeden dat daar geen woord aan gelogen is, het was een erg mooie tuin ( waar ook allerlei verliefde Sri Lankaanse stelletjes komen en zich achter bomen verschuilen, om te kunnen zoenen, de bewakers hebben het er druk mee om ze overal weg te sturen!). Tevens hebben we hier een mysterie ontrafeld, elke avond rond half zes vliegen reuzenvleermuizen (vleerhonden) over, maar waar ze vandaan komen is een raadsel, je ziet ze nergens, behalve hier dus, de bomen hingen vol met deze vleerhonden!

We zijn vandaag via nog een bezoek aan een theefabriek door de hoge bergen (zo'n 1700m) doorgereden naar Bandarawela, waar onze gids de suite voor ons heeft geregeld in het hotel :), we hebben een gigabubbelbad in onze kamer, ook wel eens leuk, nu bijkomen van de lange autorit.

Overigens.... Onze gids lult echt aan één stuk door, en houdt geen seconde zijn klep, wat na 3,5 uur in de auto toch wel vermoeiend is!

Enfin dit was het weer voor nu!

Tot snel!

Marco / Leon

• 12 November 2014 - 17:01

Carla:

Heerlijk weer jongens om deze spannende avonturen te lezen van jullie. Doet weer sterk denken aan de Zuid Amerika tour. Veel plezier verder dikke knuffels voor jullie XX

• 13 November 2014 - 08:29

Mandy:

Wederom weer een leuk verslag ! Enne nog nooit in de Apenheul geweest ?

• 14 November 2014 - 18:13

Rien :

Zo, dus ik begrijp dat jullie je echt uitgekleed voelden door dat akkefietje met die kruidnagelolie... Er zullen wellicht nog meer verrassingen volgen, dunkt mij. Leuke verslagen van een gevarieerde time-out. Nog veel plezier enne...de volgende keer assertiever zijn!

• 16 November 2014 - 09:44

Paul & Amanda:

Zo mannen wat een avonturen!!
    Amanda gruwelt nog na van de kakkerlak en muizen in jullie verslag.

Geniet er nog lekker van, groetjes,

Paul & Amanda.