Curry... Curry en nog meer Curry - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu Curry... Curry en nog meer Curry - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu

Curry... Curry en nog meer Curry

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon en Marco

07 November 2014 | Sri Lanka, Giritale

It's been a while (nouja net aan een jaartje) maar Leon en Marco zijn weer eens op stap. Na een autorit en twee vluchten zijn we via Brussel en Dubai aangekomen in Colombo, Sri Lanka. Onze eerste vlucht was overigens alles behalve een rustige vlucht, boven Turkije werden we ruig door elkaar geschud. Eenmaal op Dubai, nog een twee uurtjes moeten wachten tussen de Burka's... En toen door naar Colombo.

Eenmaal aangekomen onze eerste verbazing, we liepen het vliegtuig uit en nog voor de douane, kon je overal wasmachines en strijkbouten en magnetrons kopen?? Wie koopt die dingen op een vliegveld als hij net terugkomt van een reis? Eenmaal onze tassen opgehaald pikte onze prive chauffeur ;) (Sumith) ons op en bracht ons direct naar Negombo, een vissersdorpje vlakbij Colombo. Ohja, had ik al geschreven dat er net een cycloon was overgeraasd? En dat de stortregens nog vrolijk gaande waren? Very abnormal weather sir....

Goed, de eerste dag hebben we vooral als zombies slapende doorgebracht en de noodzakelijke dingen gedaan. Meteen ook onze eerste lunchcurry achter de kiezen, en 's avonds in het hotel de avond curry, bij het ontbijt nog maar eens curry etc... De curry's zijn overal anders en de ingrediënten zijn ondefinïeerbaar, maar ze zijn zeker lekker.

De dag erop werden we half elf opgehaald, tenminste dat had Sumith ons verteld, het werd uiteindelijk half twaalf. Hij is denken we niet zo van de tijd... Getuige de dagen erna.

We gingen eerst naar de vismarkt, waar het zo hard hooste dat er geen vis te vinden was, en toen door voor een vaartochtje over een meer (onder de landingsbaan van het vliegveld) door de regen. We vaarden net van de ligplaats af met onze gids en bootman, en we waren nog geen vijf minuten weg en toen lag onze gids te slapen, totdat we zo'n beetje terug waren. Het meer was overigens wel erg mooi en langs de kant hebben we ook verschillende beesten gezien waaronder varanen, krokodillen en allerlei vogels (voornamelijk reigers).

De dag erop hebben we een tour gemaakt door het drukke Colombo, waar alle parkeergarages zijn gesloopt en vervangen zijn door hotels, gevolg, onze gids kon nergens parkeren. Na een uur zoeken naar een parkeerplek, door drukke straten en langs oude gebouwen, waaronder een oud nederlands ziekenhuis (omgebouwd tot een luxe spa), een museum voor de Nederlanders, over de Nederlandse bezetting van Sri Lanka en langs allerlei mini mini winkeltjes. Net als in Zuid Amerika kijken de mensen net zog oed hun ogen naar ons uit als wij naar hen.

Dag later zijn we doorgereden richting het binnenland, via een opvanghuis voor olifanten, waarbij ze vast zaten aan kettingen en met stokken geprikt werden, was een beetje een rip off, zeker omdat de olifanten wel opgevangen worden, maar nooit meer uitgezet worden! En ze vragen ook goud geld voor de entree... Jammer! Het was wel mooi om te zien hoe de olifanten in de rivier gewassen werden, dat was het enige waar ze van leken te genieten.

Vanuit daar bezochten we na een vier uur durende rit aan het einde van de dag een aantal grottempels bezochten, met allerlei boedha schilderingen (Dambulla) en grote hoeveelheden wilde apen. De grotten liggen tegen een berg en toen we buiten kwamen ging de zon onder, wat een mooi uitzicht gaf, en daarna kwam de volle maan naar boven, welke heilig is voor de
Boedhisten. Er waren allemaal rituelen bij de tempels en eigenlijk alleen maar lokale bevolking, was erg indrukwekkend, overal brandende fakkels en chantende boedhisten.

Vandaag in Anuradhapura een groot aantal zeer oude tempels bekeken, waaronder de grootste stoopa (stupha?) ter wereld, met ook weer grote apenkolonies. Overigens mocht Marco weer eens met de lokale meiden op de foto :D die het uitjuichde toen Marco ja zei, ze moesten eens weten :P

Daarna doorgereden naar ons hotel, wat vol zat, waardoor we in een ander hotel zijn geplaatst voor de komende drie nachten, met een eigen huisje, met een grote buitenbadkamer, en een eigen huiskamer. Daarnaast mooi uitzicht over het meer, waar 's avonds wilde olifanten komen drinken, al hebben we die vanavond niet gezien.

Het landschap is overigens erg mooi, en de autowegen bijzonder, er komen beschilderde vrachtwagens voorbij, vrachtwagens met olifanten achterin, mensen die half uit de achterkant van de vrachtwagens hangen, mensen die zelf een moter op een aantal wielen hebben gemonteerd and so on!

Enfin het bevalt ons goed, en we zullen jullie op de hoogte houden.

Tot snel!

Leon en Marco

• 07 November 2014 - 17:37

Marlies:

Om the road again- een heerlijk eerlijk en jaloersmakend verslag!! Like like :-)

• 07 November 2014 - 19:30

Mandy:

Net als altijd wéér genoten van jullie reisverslag, heel veel plezier en genieten natuurlijk en we kijken uit naar jullie volgende epistel

• 07 November 2014 - 20:57

Marco, Vanessa En Phebe :

Wat een geweldig verhaal weer....met veel plezier gelezen =) Heel veel plezier verder. Xxx ons

• 08 November 2014 - 00:14

Wendy Ruigendijk:

He jongens.....
    Leuk om jullie verhaal te lezen.
    Jullie snuiven een hoop van de cultuur op.
    Cool hoor.... Alhoewel de curry misschien af en toe hot is.

• 08 November 2014 - 00:15

Wendy Ruigendijk:

Nog heel veel fun!!!!

Dikke kus van Wen

• 09 November 2014 - 11:03

Paul & Amanda:

Heerlijk om zo met jullie belevenissen mee te mogen genieten, doet weer denken aan ruim een jaar geleden :-) Het schrijven is jullie nog niet verleerd, heerlijk! Mooie belevenissen al kunnen we ons voorstellen dat een olifant aan een ketting hier niet toebehoort. Geniet nog lekker samen. Liefs, Paul & Amanda

• 11 November 2014 - 08:41

Eric :

Wat een heerlijk verhaal, fantastisch om weer met jullie mee te reizen.
    Ben heel benieuwd wat jullie verder nog allemaal tegenkomen.
    Eén klein pietsie puntje van aandacht is misschien het op naam brengen van deze prachtige fauna en flora.
    “Verschillende beesten en allerlei vogels ” haha Leon jij kan echt veel beter, Enjoy boys

• 12 November 2014 - 10:13

Cor En Wil:

Zijn vergeten om jullie goede reis toe te wensen. Sorry. Bovenkamer bevatte door griep van ons beiden blijkbaar teveel rommel. Bij deze alsnog voor de resterende tijd. Aan het reisverslag valt af te leiden dat de draad weer is opgepakt en jullie het naar je zin hebben. Wij genieten weer lekker mee en proeven de sfeer, die deze cultuur en omgeving opleveren. De "olifantenopvang" (-gevangenis) wordt wel op een heel bijzondere manier ingevuld! We kijken uit naar het volgende verslag! (met foto's??).
    Veel plezier!!