Set sails to the Arctic - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu Set sails to the Arctic - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Leon en Marco Doorn - WaarBenJij.nu

Set sails to the Arctic

Door: Leon en Marco

Blijf op de hoogte en volg Leon en Marco

25 Maart 2013 | Argentinië, Ushuaia

Tja en daar zit je dan aan het einde van de wereld, Ushuaia, de meest zuidelijke stand van de wereld..... en dan kapt je laptop ermee een paar uur voordat je het schip op gaat richting Antarctica. Zware domper, zeker omdat de avond voor vertrek naar Rio, de eerste laptop er al mee gekapt was en we "s avonds met spoed deze hadden gekocht bij de Saturn. Uiteindelijk een computerzaak hier opgezocht en de laptop is zichzelf nu opnieuw aan het installeren, dat duurt zo"n 6 uur en dan zijn we natuurlijk ook al uitgecheckt van onze accomodatie en sleep je met een werkende computer. Het goede nieuws is dus dat het waarschijnlijk straks weer doet! Nu in een internetcafe waar we slechts de helft van het toetsenbord begrijpen.

Terug naar waar we waren! Rosario nog een dag gerelaxt (jaja nu de juiste Nederlandse schrijfwijze) in de stad om vervolgens onze reis te vervolgen naar Buenos Aires! Op het busstation ging binnen 10 minuten een bus, maar wel een superdeluxe en natuurlijk duur, de andere optie was nog ongeveer 3 uur wachten. Uiteindelijk snel besloten de luxe bus in te stappen!! En dat was dus ook echt luxe! grote leren stoelen die echt plat konden. Hadden we niet echt nodig voor een busrit van 4 uurtjes overdag maar wel fijn voor een keer.

In Buenos Aires ons hostel (Ayres Portenos) opgezocht wat echt een schot in de roos was, midden in San Telmo, beetje vergelijkbaar met de Pijp in Amsterdam, schoon en ook erg orgineel ingericht. Het enige wat even jammer was, was dat er "s nachts een bedwants op me zat... WAAAH! Is er gelukkig bij 1 gebleven!

De stad zelf de gebruikelijke toeristen dingen gedaan, Recoletta (begraafplaats waar Evita Peron ligt), Plaza de Mayo, Av. 9 Julio, de parken van Palermo, Caminito (waar de Italiaanse immigranten het land binnenkwamen) en de leuke restaurants en cafe"tjes en het superijs (waar Marco voor de 250 gram ging.. .woohhh dat iemand zoveel ijs op kan)! Daar staat dan tegenover dat ik ergens een stuk vlees had van 600 gram :)! Verder is Buenos Aires erg Europees qua architectuur en mensen en qua temperatuur, en regen.

Weer eens op een achterlijk vroeg tijd ons nest uit om naar het vliegveld te gaan (om een of andere reden boeken we steeds vluchten zo vroeg mogelijk, althans nu werd de vlucht "s middags geannuleerd en werden we automatisch op de vroege vlucht geplaatst).

De vlucht naar Ushuaia was mooi op tijd, en de aanvliegroute was op zn minst spectaculair, dwars tussen de bergen door (alle wind werd via de bergen omhoog gedrukt en het vliegtuig stuiterde richting de landingsbaan), met mooie gletsjers erop en uiteenlopende kleuren van de bergen. "s Middags het plaatsje even doorgewandeld, en dag erop het nationaal park in, wat ook weer 210 peso p.p. kostte (ofwel 30 euro p.p.), maar was wel de moeite waard, mooie vergezichten over het water omringd met besneeuwde bergtoppen (waar Ushuaia zelf overigens ook tussen ligt).

Vanochtend het laptop gedoe, en onze tickets naar Antarctica opgehaald bij het lokale bureautje! Jippie a jee! en meteen de weersvoorspellingen voor de "Drake"s passage" gecheckt, en die lijken "gunstig" (slechts 5 meter hoge golven)... terug lijkt dat, in hoeverre daar nu al iets over te zeggen is, het er een stuk slechter uitziet :)!

Anyway, zoals ze hier zeiden, part of the adventure.

Nog een paar feitjes:
- Ushuaia ligt 15.000 km vanaf Amsterdam (en gaan nog zo"n 1000 km verder naar het zuiden);
- Weer zo"n 2000 km afgelegd per bus / vliegtuig;
- Marco zijn baard is weer verdwenen;
- Er landde nog een giga libelle, letterlijk midden in Marc"s gezicht (LOL!);

Goed dat was "m weer om voorlopig voor 10 dagen te gaan verdwijnen, geen telefoon, internet of enige andere vorm van communicatie op naar "the Arctic" met MV Ushuaia!

Hasta la proxima !

Marco en Leon

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover" - Mark Twain

• 25 Maart 2013 - 16:35

Marco, Vanessa En Phebe:

Hey!!
    Zow dat klinkt toch onwijs gaaf! Jullie zijn lekker aan het genieten begrijp ik. Dat wordt denk ik een hoop foto's bekijken als jullie weer terug zijn ;-)
    Geniet er verder lekker van en tot de volgende mail...
    Xxx ons.

• 25 Maart 2013 - 17:05

Peter:

Hoi Leon en Marco,
    Leuk om te lezen dat jullie alweer naar het verre zuiden zijn afgezakt en wat jammer dat we elkaar niet hebben kunnen ontmoeten in BA :-(.
    Ik volg alles met interesse en plezier en ben helemaal niet jaloers dat jullie naar Antartica gaan, helemaal niet, echt niet.......
    Veel plezier met de pinguïns, de zeeleeuwen, zeerobben en zeeolifanten, etc.
    En je weet het, bij zeeziekte nooit tegen de wind in k'.
    Groet, Peter

• 25 Maart 2013 - 21:16

Rein:

Hey mannen

Ik heb net gehoord dat het heel koud is op Antartica.
    Veel plezier!

• 25 Maart 2013 - 23:52

Elly :

zo, de grote reis is begonnen, tot over 10 dagen, hopelijk komen jullie er zonder kleerscheuren(zeeziekte dus), van af. Onze laptop had precies hetzelfde euvel, nog geen 4 weken oud en hij begaf het, moesten toen ook alles opnieuw laten installeren maar wel gelukt uiteindelijk. (het is overigens cafeetjes...!)
    En hoe weet je dat het een bedwants was, waar had je die eerder gezien????
    Goede reis, veel plezier, ook namens de de hele familie Shem tov en de ouders van itai, ze waren met z'n allen hier vanmiddag, Noa was moe dus die werd hier in bed gestopt en sliep tot half 6.
    Was leuk om ze weer te zien, iedereen loopt met jassen van mij rond, zo'n kou hadden ze hier niet verwacht!
    Het huis in Wijk aan Zee is groot, midden in het dorp en vol met speelgoed dus leuk voor de kindertjes. Ik had vanmiddag een grote doos met allerlei autootjes en helicopters en vliegtuigen tevoorschijn gehaald, die stond hier nog op zolder. Dat was een schot in de roos, we hebben Zohar niet gehoord!
    De ouders van itai gaan as donderdag alweer terug, ze zijn hier maar 4 dagen. De hele familie was vanochtend bij oma op bezoek, de kinderen sjeesden rond in een driewielertje met bakje waar Noa in zat, tot groot plezier van die oudjes!
    tot mails, chats enz, mama

• 26 Maart 2013 - 09:08

Danielle:

HAHAHAHAHA LOL!!!! mama je bent grandioos!

Spannend mannen! dat wordt met een ijspegel aan de neus over de rand van een schommelende boot op zoek naar zeemeeuwen die zich tegoed dooen aan een groen braakseltje;-)

Geniet ervan!
    Kus

• 01 April 2013 - 21:44

Esmeralda En Cor:

Hi Marco en Leon,
    Geniet van alle mooie dingen die je tegen komt.
    Cor en ik genieten opdit moment van het mooie Provence voor 6 dagen voordat Cor op 21 april naar afganistan vertrekt.
    We lezen veel leuke dingen die zeer bekend voor komen ben benieuwe naar de drake passage van jullie (2x). Kan ik nu al van genieten wij weten hoe het was.
    Toch een ipadje mee moeten nemen? Ik las van de laptop perikelen wij zweren de laatste tijd bij onze IPad, ook hier midden in de Provence op het platte land waar de Tom Tom de we niet meer kent werkt de iPad prima.
    Veel reis plezier.
    Groet Es' meelaad en cor